۱۳۸۹ مرداد ۱۸, دوشنبه

يكي و ديگري-مجموعه داستان

 يكي و ديگري-مجموعه داستان
نويسنده: محمدعلي مسعودي

تعداد صفحات: 68 قيمت: 1900 تومان

شابک: 3 ـ 689 ـ 506 ـ 904 ـ 978 قطع: رقعی

نوبت چاپ: چاپ اول 1388 شمارگان: 2500

معرفی کتاب: كتاب حاضر مجموعه داستان‌هايي است از محمدعلي مسعودي، زبان داستان‌ها، سهل و ممتنع است و به عبارت دقيق‌تر، نويسنده در (زبان‌نگارش داستان به زبان گفتار و از آن هم بالاتر به (زبان) گفتار مردم نزديك شده است؛ و اين امر مهم، چنان كه در اولين نگاه رخ مي‌نمايد به هيچ روي، موضوعي ساده نيست، بلكه دست‌يابي به آن محتاج تمرين و ممارست در زمينة قلم زدن و از آن البته بالاتر، ممارست و حتي رياضت در زندگي با مردم است.
در اين ميان، نقش و جايگاه مردم عادي (و نه عامي!) محتاج تحليل‌هاي بي‌پايان است و مسعودي، در داستان‌ها سخنگوي همان‌هاست. در اين داستان‌ها مي‌بينيم كه همين مردم، هر روز و هميشه حضور دارند؛ اما در عين حال مانند آن گروه از فيلسوفاني كه انسان را در موقعيت‌هاي «مرزي» بررسي مي‌كنند، محمدعلي مسعودي نيز «اشخاص» داستان‌هايش كه يا منفردند و يا گروهي از جماعت را در موقعيت‌هاي غير معمول قرار مي‌دهد. از همين‌ جا مي‌توان نگاهي داشت به كاركرد خاص نوع پليسي ـ معمايي داستان كه در داستان‌هاي اين مجموعه، هم كاركرد عام دارند و هم خاص. مثلاً در جايي تصويرگر كودكي است كه يك تفنگ در دست دارد و در خيال خود با تفنگ اسباب‌بازي شليك مي‌كند، آدم مي‌كشد و... و در جايي ديگر عاشق شدن در آب را براي خواننده مجسم مي‌كند.

گزيده متن
اولش تفنگ مال من نبود، من هم تو كوچة خودمان بودم. پسر همسايه‌ دم در خانة خودشان داشت با تفنگش بازي مي‌كرد. رفتم به طرفش. تفنگ را گرفت طرفم. تير زد: «بنگ! بنگ!» تير خوردم و بعدش افتادم روي زمين. چهار تا گلوله زده بود توي سينه‌م. دست گذاشتم رو قلبم. دستم خوني شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر